Det at tjene penge og forsvare ens ejendom

Moderator: ncmohr

Post Reply
Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Det at tjene penge og forsvare ens ejendom

Post by Quickmcj » Tue, 23. Mar 04, 00:09

Hej

Jeg er helt ny til foraet men vil gerne starte lidt hårdt ud.

Hvordan tjener I jeres penge? Er jo altid sjovt at høre og det kan være man kan få gode inputs.

Jeg selv er stoppet lige efter missionen med den ødelagte gate og har så bygget nogle wheatfarms, solarpp, crystal fab. og miner. Har ialt 21 skibe af forskellig art.

Tjener ok penge når SETA er sat til 10x lol, men ville nu også gerne tjene endnu flere penge uden at bruge vildt meget SETA tid på det.

Jeg har erfaret at jeg nu har brugt så lang tid at Xenon/khaak er blevet meget stærke. De angriber selv i de systemer hvor der er cap. skibe.

Så jeg har to spørgsmål:

1. Hvordan forsvarer i jeres ejendom?

2. Hvad kan i anbefale af scripts? Jeg selv bruger F.A.T.E (Virker ret godt, men ville gerne ha et bedre trading system) og damagefinder.

Fyr løs!

DanishEagle
Posts: 327
Joined: Thu, 19. Feb 04, 12:25
x3tc

Post by DanishEagle » Tue, 23. Mar 04, 00:43

Første gang jeg spillede plottet brugte jeg også en del SETA, hvilket der i og for sig ikke er noget galt i, men jeg kan forstå du har det lidt ligesom mig, at SETA er da fint nok, men man gider ikke rigtig bruge det hvis der er et alternativ, og det er der :D

Jeg selv har også sat en bunke fabrikker op. Jeg har snart fået "balanceret" samtlige split sektore i universet, hvilket kræver pænt mange fabs af forskellig art. Et andet godt tip er at producere Spacefuel til alle de pirat baser man kan finde, hvilket jeg ogse synes jeg tjener en del på.

Det var et sidespring, tilbage til SETA problematikken. I stedet for SETA er jeg gået ind i "Mobile Mining" Jeg har skrabet sammen til en TL som jeg bruger som base, så har jeg en Demeter jeg bruger til at smadre asteroider med, og to Mantaer til at samle mineralerne sammen med, og to Mantaer til at sælge det. Det er noget man kan bruge en del tid på, hvilket betyder at man samtidig med at man tjener gode penge på at sælge alt det Silicon, Nvidium og Ore man samler, også tjener penge på de fabrikker man har.

Det bringer mig videre til scripts. Til min "Mobile Mining" bruger jeg OreCollect.2a der tillader de Mantaer der samler mineraler at læsse af i min TL hver gang de er fulde, samtidig med at de kun samler mineraler, og ikke pludselig samler noget Spaceweed eller andet ulovligt op, og derved kan komme i problemer med "myndighederne". Jeg bruger AdvSalesman.V1.1 der kan benytte jumpdrive, til at sælge mineralerne. Derudover bruger jeg Get.Ware til de fabrikker jeg har kædet sammen, som der tillader mine fragtskibe at hente vare ved fabrikker jeg selv ejer uden de skal betale for det. På den måde er jeg fri for at skulle sørge for at fabrikker der kun levere til mig selv, og forbruger vare jeg selv producere har credits til rådighed.

Jeg bruger ikke FATE, og så vidt jeg ved kan AdvSalesman.V1.1 det samme som FATE + lidt mere.

Lige nu prøver jeg også Burianeks EconFix (mod) for at se hvordan det er. Indtil videre virker det godt, selvom man lige skal vænne sig til helt andre priser på mange vare i universet.

Til at forsvare min ejendom bruger jeg Ospreys med max skjold, og de største HEPT's den kan tage. En anelse dyrt, men 1 er mere end nok i langt de fleste sektore med mindre man vil ind og bygge i Presidents End eller lignende farlige sektorer.

Jeg bruger ikke Patrol Scripts, jeg smider i stedet en Osprey ind i sektore hvor jeg har mange fabrikker, eller hvor jeg mister mange transportere.

DanishEagle
Proud associate of SAS
I want Susie found. Then hung from a tree, shot and gutted, together with her purple dinosaur.
(yup, i played that game too)

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Wed, 24. Mar 04, 23:40

Det lyder ganske fornuftigt.

Men jeg er stadig lidt ked af at man "næsten" er tvunget til at bruge SETA vildt meget før man har kapital til at købe ind til fks. mobil mining eller bare nogen af de lidt dyre factories.

Der er ingen let genvej til penge fornær SETA? Skuffende hvis ikke. De kan da ikke tro at folk vil la ens PC køre en hel dag bare for at tjene lidt penge. Og så kan der jo sagtens gå al muligt galt under SETA, hvis man ikke har sat al trading m. scripts 100% korrekt op.

Noget der havde VILDT stor betydning var at man til at starte med solgte skjoldet fra skibet i mission 2 (hvilket egentlig ikke er logisk at man skulle gøre dette). Håbede lidt på at der igen nu var et eller andet man kunne gøre som rent faktisk ville kunne mærkes på pengepungen.

Det ville være meget fedt at høre fra nogen af jer andre om hvordan i tjener jeres penge og hvordan i beskytter jeres ejendom :D

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Wed, 24. Mar 04, 23:44

jeg bruger forresten mange flere TP ships end TS ships. Simpelthen fordi TP's er hurtigere...

Dårlig ide? Jeg har enkelte TS's til at købe wafers osv.

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Wed, 24. Mar 04, 23:51

hvis der er nogen som har en guide til x2 ved hånden må de også godt lige prikke til mig 8)

Simpelthen så man kan få nogle gode inputs og ideer. Der er jo så mange kombinationer og måder at gribe det an på at man hel sikkert aldrig finder bare 30% af mulighederne.

DanishEagle
Posts: 327
Joined: Thu, 19. Feb 04, 12:25
x3tc

Post by DanishEagle » Thu, 25. Mar 04, 01:05

Med hensyn til at bruge TP'er i stedet for TS'er er det en rigtig god idé. Rent faktisk er de eneste TS'er jeg bruger, dem jeg bruger til Mobile Mine med. Resten af mit emperie er bundet sammen af den helt suveræne arbejdshest Boron Manta. Grunden til at den er så enestående til det brug er ganske simpelt at den er hurtigere end nogen TS, den kan fragte XL fragt (altså også wafers) og den kommer med 1000 cargospace, så man er fri for at bruge penge på at udvide det.

Så meget behøver du heller ikke for at komme igang med Mobile Mining.

For at komme igang, er det eneste du skal bruge en TS der kan montere Mobile Drilling System (MDS). Det er der tre der kan: Teladi Vulture, Paranid Demeter og Split Caiman. Jeg vil anbefale Vulture til at begynde med, da den har rimelig hastighed og det største lastrum af de tre. Derudover skal du bruge en Ore Collecter 30,884 credits og selvfølgelig MDS 134,760 credits.

Alt i alt koster det med en Teladi Vulture 283,718 hvilket ikke er så galt.

Derudover er en mineral scanner en god idé så du ved hvad du miner :) og en Best selling price locator er også god at have ved hånden. Hvis du har en M3 der kan montere Hornet missiles kan de også bruges til at slå asteroider i stykker med, men det er en dyr løsning på sigt. Alle M3 på nær Mambaen kan montere Hornets.


Det her site har næsten alt inklusiv god walkthruogh med billeder

http://www.the-commander.com/

Nu ved jeg ikke hvordan du har det med engelsk, men ellers er alle de mest nyttige ting og sager samlet i denne tråd på det engelske forum, bl.a andet en meget omfattende guide til Mobile mining:

http://www.egosoft.com/x2/forum/viewtopic.php?t=23637

DanishEagle
Proud associate of SAS
I want Susie found. Then hung from a tree, shot and gutted, together with her purple dinosaur.
(yup, i played that game too)

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Sat, 27. Mar 04, 13:23

Tak for svaret.

Så skal der læses :)

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Sat, 27. Mar 04, 22:05

Har i læst det med at det eneste der "rigtigt" kan betale sig er SPP ?

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Sun, 28. Mar 04, 16:26

Altså X2 er jo virkelig fedt, men det er da en kæmpe skandale at pyramiden der er vist i manualen faktisk skal vendes på hovedet...

Så det der er beskrevet i manualen er hvad skaberne gerne ville ha spillet til at være, men det holder så bare ikke stik i virkeligheden.

Det har jeg også lagt mærke til faktisk.

Som der er en der nævner:

En wheat farm koster omkring 800.000 og giver ca 20.000 credits i timen hvorimod et SPP koster langt mindre og giver mange flere credits i timen.

Der påvises også at hvis man prøver at lave et loop så ens SPP køber fra egne fabrikker kan det ikke betale sig, da tradestations ALTID har crystals til 1684 credits.

De bliver nødtil at ændre hele den økonomiske opbygning i X2 for at det skal blive som det beskrives i manualen.

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Sun, 28. Mar 04, 16:33

Hvis i ikke aner hvad jeg snakker om så læs det her:

http://www.egosoft.com/x2/forum/viewtopic.php?t=25472

DanishEagle
Posts: 327
Joined: Thu, 19. Feb 04, 12:25
x3tc

Post by DanishEagle » Mon, 29. Mar 04, 00:05

Ja, økonomien er temmelig forskruet for at sige det mildt :)

Jeg spiller selv for øjeblikket med Buraneks EconMod, hvor han har justeret en masse omkring priser på fabrikker osv.

Det er ikke perfekt, men man kan tjene mere på "high end" fabrikkerne. Hvis i vil se mere om den er der en tråd i Script and Mod forummet.

DanishEagle
Proud associate of SAS
I want Susie found. Then hung from a tree, shot and gutted, together with her purple dinosaur.
(yup, i played that game too)

DanishEagle
Posts: 327
Joined: Thu, 19. Feb 04, 12:25
x3tc

Post by DanishEagle » Mon, 29. Mar 04, 00:09

linket til før omtalte mod tråd er her:

http://www.egosoft.com/x2/forum/viewtopic.php?t=34244
Proud associate of SAS
I want Susie found. Then hung from a tree, shot and gutted, together with her purple dinosaur.
(yup, i played that game too)

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Mon, 29. Mar 04, 00:11

Jeg forstår slet ikke hvorfor Egosoft ikke er klar over dette da de sender spillet på markedet?

Det tager altså ikke SÅ lang tid at regne efter og lave formler for hvordan det hele skal hænge sammen rent økonomisk, hvis man tager udgangspunkt i den viste pyramide.

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Mon, 29. Mar 04, 00:12

jeg vil ikke modde mit X2 alt for meget endnu. Simple trading scripts og muligvis lidt defence er nok for mig.

De SKAL rette "fejlen" på et tidspunkt. Den er jo koloenorm.

User avatar
RiddlerX
Posts: 65
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3

Post by RiddlerX » Tue, 13. Apr 04, 12:26

økonomien har altid været lidt ******, det siger jo sig selv, når et AI ssp kan sælge til 6cr, max profit loss.

User avatar
RiddlerX
Posts: 65
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3

Post by RiddlerX » Thu, 15. Apr 04, 11:34

Andre end SPP kan godt give en stor profit, men kræver "lidt" mere forarbejde.. personligt har jeg et crystal fab i AP som giver meget mere end nogen af mine spp gør, det man så skal være forberedt på er at man dræner argon for meatsteak's, hvilket gør at argons Highend plants ikke kan producere..

mange andre plant kun giver en god profit, men kræver at man også selv producere resourcerne til dem.

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Thu, 15. Apr 04, 21:24

Det du skriver der er netop det der er modbevist såvidt jeg husker fra det jeg læste.

At loops på ingen måde kan betale sig, når man sammenligner den beskedne forøgelse i kroner ører og det arbejde man ligger i det.

User avatar
RiddlerX
Posts: 65
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3

Post by RiddlerX » Fri, 16. Apr 04, 12:12

hehe, så laver de det ikke ordenligt, mit crystal fab indtjener betydeligt mere end nogen af de SPP jeg er har. Gælder bare om at evalurere market korrekt, man skal jo tænke på at for hver station du selv bygger, tager du en %'del af market, så balancen bliver forskudt og et bestemt produkt svinder ind og kan næsten ikke skaffes.

Freks. mit Crystal Fab køber alt meatsteak cahoona, så alle argon high-end stations står stille, og demand for MC er i max. Her skal man selv sørge for at balancere market igen og hvis man sætte jumps/priser korrekt kan man faktisk maksimere sit sprofit.

I teorien kan "player" heller ikke konkurrere mod AI SPP så længe de kan sælge til 6cr, På den anden sidde kan AI SPP heller ikke overleve med den pris... tale om økonomisk ubalance...

Quickmcj
Posts: 27
Joined: Fri, 19. Mar 04, 23:35
x2

Post by Quickmcj » Sun, 2. May 04, 01:39

Ahh...så den der tråd på jeg ved ikke hvor mange indlæg og som er skrevet af en moderator der har spillet fire gange så meget som os tager altså fejl?

Gnavpot
Posts: 764
Joined: Sat, 21. Feb 04, 14:09
x2

Post by Gnavpot » Mon, 3. May 04, 08:55

Quickmcj wrote:Ahh...så den der tråd på jeg ved ikke hvor mange indlæg og som er skrevet af en moderator der har spillet fire gange så meget som os tager altså fejl?
RiddlerX må spille en meget gammel version af spillet, eftersom en pris på 6Cr for E-cells ikke er mulig i nyere versioner.

Økonomien er ændret i senere versioner, så det er muligt, at I begge har ret.

I version 1.3 er der ingen tvivl. Et SPP skal være drevet rigtigt dårligt, hvis det skal nå ned på den indtjening, som et Crystal Fab teoretisk kan nå op på.

Post Reply

Return to “Dansk / Danish X-Forum”