X3 M6 in balans? (advies/meningen gevraagd)

Moderators: X-Warrior B AS, Henkie

Post Reply
User avatar
Mergelsberg
Posts: 130
Joined: Wed, 27. Feb 08, 05:05
x3tc

X3 M6 in balans? (advies/meningen gevraagd)

Post by Mergelsberg » Wed, 16. Apr 08, 17:51

Een week of wat geleden kocht ik m'n eerste M6, na wat rondvliegen en een paar 'test vluchten' (maak savegame, koop schip, zoek ruzie, laad savegame) een mooie Centaur gekocht.

De boel vol gehangen met bPAC, bIRE en bHEPT alle opvoersetjes gekocht en opzoek gegaan naar iemand die een corrigerende, opvoedkundige tik nodig had.
En toen viel het toch wat tegen. Ik ging dood aan dingen die ik in m'n Nova Vanguard zo onder het tapijt zou vegen.

Na wat tevergeefs zoeken naar een script of mod waarin de M6 wat beter uit de verf komt ben ik zelf gaan prutsen met de Ship Creator.
Met het volgende als resultaat.

Ik heb in eerste instantie alleen de M6s gedaan die je kunt kopen op een normale manier. Ik bedacht me net pas dat ik de Xenon had kunnen spawnen met de cheat scripts, maar dat komt dan nog wel.

Alle M6s kunnen nu aPPC in hun lasers hebben en aFLAK in hun turrets.
De M6 wordt omschreven als het kleine capital ship, daar horen naar mijn mening dus ook de 'lichte' versies van capital ship wapens bij.
Deze wapens heb ik toegevoegd:
Centaur: aPPC, aFLAK*, bPSG*
Dragon: bPPC, aFLAK*, TB*
Hydra: aPPC, aFLAK*, bPSG*
Nemesis: aPPC, aFLAK*, gPSG*, TB*
Osprey: aPPC, aFLAK*, gPSG*

*= in de turret(s), wapens in de turrets zitten niet in de lasers en omgekeerd

Engine en Rudder Tunings voor alle M6s verdubbeld
Dit geeft een verhoging van de maximum snelheid van ongeveer 50%, hetzelfde geldt voor Steering. De basis snelheid blijft gewoon zo.
De besturing is ook duidelijk beter, maar een M3 rent nog steeds met gemak rondjes om je heen.
De nieuwe topsnelheden:
Centaur: 157m/s
Dragon: 218m/s
Hydra: 184m/s
Nemesis: 172m/s
Osprey: 121m/s

Laser Energy en Recharge Rate op alle M6 met een factor 8 omhoog
Dit mag denk ik wel wat minder. De Centaur zit nu rond de 30% in vergelijking met de Argon M2. Hoewel ik denk dat het geen overbodige luxe zal zijn met de zwaardere wapens.
De recharge vanaf 0 J energy is nog steeds rond de 40sec.
De nieuwe Laser Energy en Laser Recharge:
Centaur: 84kJ met 2096 J/s recharge
Dragon: 125,6kJ met 3136J/s
Hydra: 56kJ met 1400J/s
Nemesis: 92kJ met 2296J/s
Osprey: 84kJ met 2096J/s


Shields en Shield Generators met 2.5x tot 3x verhoogd
Het idee dat er M3s en TS zijn die met evenveel of meer shields rondvliegen dan een M6 stond mij nogal tegen. De voor de hand liggende oplossing, meer shields op de M6.
Centaur: 7x 125MJ met 7500MW recharge
Dragon: 5x 125MJ met 6450MW
Hydra: 1x 1GJ met 8550MW
Nemesis: 7x 125MJ met 7500MW
Osprey: 1x 1GJ met 7950MW


Cargo bay en Hull points
De cargo bay en Hull points heb ik niet veranderd.
Cargo heb ik hetzelfde gelaten omdat je nu aanmerkelijk minder raketten en torpedo's nodig hebt, ik ben ook niet echt van plan om het aan te passen tenzij het onmogelijk is om een schip uit te rusten door gebrek aan ruimte.
Hull Points heb ik zo gelaten omdat ik niet ga klooien met dingen waarvan ik niet goed snap wat ze doen.

De download
Mocht iemand dit willen uitproberen, hier staat de rar, alles is in XSP bestanden die zo direct werken met Cycrow's X Plugin Manager.
Let op, deze schepen passen ALLE M6s in het spel aan (tenminste als ze van een type zijn dat je kan kopen bij de shipyard.) Een NPC kan er inprincipe dus gewoon gebruik van maken. In hoeverre ze dat ook doen weet ik niet.




Update:
Ik ben er achter wat het probleem met de shields was en ik heb het vinkje aangezet zodat je de schepen ook weer in de shipyards staan.

Je kan het zo installeren op een bestaande game, maar dan moet je wel je M6s vervangen om er voor te zorgen dat dingen als het aantal shieldbays correct worden weer gegeven.
Last edited by Mergelsberg on Sat, 19. Apr 08, 17:35, edited 2 times in total.

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Wed, 16. Apr 08, 21:14

Tja... ik zou zeggen dat je ze nogal erg sterk maakt daar. Maar goed, het is maar wat je wilt.

Het idee achter de M6 is dat het totaal anders is dan een M3, M4 of M5. Wanneer je ze op die manier probeert te vliegen dan gaat het dus inderdaad fout. Ik denk dat een goede richtlijn zou zijn om simpelweg niet alleen te vliegen met een M6.
Daarentegen heb ik zelf maar weinig ervaring met een M6, ging vrijwel meteen door naar de M7. Die naar mijn mening ook gewoon veel te sterk is, maar goed...

User avatar
Mergelsberg
Posts: 130
Joined: Wed, 27. Feb 08, 05:05
x3tc

Post by Mergelsberg » Wed, 16. Apr 08, 23:48

De M7 heb ik nog niet mee gevlogen. Ik heb de Bala Gi missie al wel, maar ik ben er nog niet aan begonnen.

Ik snap dat de M6 anders bedoeld is dan dat ik em graag wil gebruiken. Ik heb het geprobeerd als raket en torpedo platform en ik zie daar ook zeker wel het nut van in bij grotere gevechten.
Maar ik werd niet zo blij van de kosten van al die raketten en torpedo's. Vaak niet rendabel om BBS missies te doen, door dat de raketten meer kosten dan de missie opleverde.
Ook Wingmen en hun 'ik wil de baas een kusje geven' neiging vond ik na een paar keer niet grappig meer.

Mijn opzet is eigenlijk om ze van een 'raketboot' om te bouwen naar mini-destroyers. De noodzaak om wingmen te hebben wil ik terug dringen en ook de lopende kosten aan raketten en torpedo's.
Ik betaal liever 1 keer 400k voor een laser dan dat ik tussen de 160 tot 10k per raket moet ophoesten.

LionOfHeart
Posts: 462
Joined: Sat, 23. Jul 05, 19:10
x3tc

Post by LionOfHeart » Wed, 23. Apr 08, 13:48

ik vlieg een mijn LX en dat is sterk genoeg om 4 M6 totelos te schieten.

de M6 is niet bedoelt om in je eentje rond te vlieten. meschien alleen met de Nemesis. je moet een M6 mee nemen en een stuk op 5 M3.

de M7 vliegt best lekker. maar dat is ook niet alles.

User avatar
Mergelsberg
Posts: 130
Joined: Wed, 27. Feb 08, 05:05
x3tc

Post by Mergelsberg » Thu, 24. Apr 08, 16:43

LOH, ik snap hoe de M6 bedoeld is. Ik was daar persoonlijk alleen wat minder van gecharmeerd.

En inderdaad, waar ik eerst met mijn Centaur moest oppassen voor M3+ zijn nu de rollen omgedraaid. Hoewel ik niet zo extreem ben gegaan dat een M6 nu onoverwinnelijk is, als ik m'n aanval niet goed aanpak heb ik nog steeds een probleem, zeker tegen groepen M4, M3 en M3+.
M5 zijn triviaal geworden, aFLAK ruimt dat zo gemakkelijk uit de weg.

Ik heb inmiddels de Xenon P ook naar het hoger plan getild, die zit nu ook in de RAR die in the eerste post staat.
Ik update die post wel zodra ik tevreden ben met de Nemesis en Osprey variants die ik nog moet doen.

AI onderling (wat ik tot nu toe geprobeerd heb) gaan behoorlijk te keer tegen elkaar, maar bij de meeste confrontaties blijft het toch een redelijke 50-50 wie er wint.

En de nu toegevoegde moeilijkheid als je een Xenon P patrol tegen komt. :twisted:

Post Reply

Return to “Nederlands / Dutch X-Forum”