absolute beginnersvragen

Moderators: X-Warrior B AS, Henkie

Post Reply
Rman
Posts: 2
Joined: Thu, 22. Jan 09, 16:09
x3tc

absolute beginnersvragen

Post by Rman » Wed, 15. Apr 09, 12:27

Hoi mensen ik ben net begonnen ( 3 uur gespeeld) met X3 TC. Mijn eerste X spel.
Ik heb de papieren handleiding doorgelezen maar toch.......

ik heb wat vragen:

1) Ik heb net een extra schip gekregen een rapier. wat doe ik met de oude sabre? Verkopen is dat het verstandigste, daar ik nog nauwelijks Cr heb? Of heb ik later toch een tweede schip nodig?

2) hoe krijg ik de wapens van de sabre naar mijn nieuwe rapier?

3) Spullen kopen met (d) gaat nog niet lekker. Er is een kolom Vol. Dit zal wel volume zijn, maar wat betekent dit voor mij in de praktijk?

4) Er is in het Trade scherm ook een kolom TC. Betekent dat Trade Capicity? (Terran conflict lijkt me wel erg simpel)
En wat kan ik met (maten?) S X en L die er onder staan?

5) sommige items zijn rood. Zijn ze rood omdat ik ze niet kan kopen? en waarom dan niet? omdat ik niet genoeg Cr heb of eeen bepaalde level mis of om dat ik de ruimte (vol?) mis?

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Re: absolute beginnersvragen

Post by X-Warrior B AS » Wed, 15. Apr 09, 18:55

Welkom in het X-Universum :)

En dan hier mijn antwoorden:
Rman wrote:1) Ik heb net een extra schip gekregen een rapier. wat doe ik met de oude sabre? Verkopen is dat het verstandigste, daar ik nog nauwelijks Cr heb? Of heb ik later toch een tweede schip nodig?
Later zul je waarschijnlijk een aardige vloot bij elkaar hebben geschraapt. De Rapier is een andere klasse dan de Sabre - een klasse lager. Sneller, maar zwakker. Ik zou lekker door blijven vliegen in m'n Sabre.
2) hoe krijg ik de wapens van de sabre naar mijn nieuwe rapier?
Beide schepen aanmeren aan hetzelfde station. Dan ga je in het menu naar 'Landed Ships'. Daar vind je de Rapier als het goed is ook. Selecteer deze en volg het menu richting 'Freight Transfer'.
Alternatief is om het wapen in de ruimte te dumpen d.m.v. 'f' en dan selecteren. Vervolgens pik je hem dan op met de Rapier.
Iets later in het spel kun je ook een Transporter Device bemachtigen. Daarmee kun je binnen een afstand van 5km vrij uitwisselen.

Op dit moment zou ik de voorkeur geven aan de eerste optie. Of eigenlijk, zoals in antwoord 1), helemaal niet overplaatsen.
3) Spullen kopen met (d) gaat nog niet lekker. Er is een kolom Vol. Dit zal wel volume zijn, maar wat betekent dit voor mij in de praktijk?
Je hebt een beperkte laadruimte. Vol. is het aantal eenheden van die laadruimte die dat product inneemt. Stel je hebt een laadruimte van 100, dan passen daar 100 stuks van een product met Vol. 1 in, of 20 van een product met Vol. 5.
4) Er is in het Trade scherm ook een kolom TC. Betekent dat Trade Capicity? (Terran conflict lijkt me wel erg simpel)
En wat kan ik met (maten?) S X en L die er onder staan?
Dit is het formaat van de goederen. Elk schip heeft een maximaal formaat dat hij kan dragen. Een M4 (zoals de Sabre) kan doorgaans maximaal M (medium) hebben. M5 (zoals Rapier) vaak maximaal S (small). M3 gaat voor L (large). Transporters en grote gevechtsschepen hebben meestal XL (extra large). Dan is er als laatste nog ST (station), welke alleen kan worden gedragen door de grootste transportschepen, de TL-klasse.
5) sommige items zijn rood. Zijn ze rood omdat ik ze niet kan kopen? en waarom dan niet? omdat ik niet genoeg Cr heb of eeen bepaalde level mis of om dat ik de ruimte (vol?) mis?
Je hebt onvoldoende reputatiepunten opgebouwd om die goederen te kopen. Missies doen, slechteriken neerschieten, handelen, het helpt allemaal om je reputatie omhoog te werken. Als alleen het TC (S, M, L, XL, ST) rood is, dan passen die waren niet in je schip.

Post Reply

Return to “Nederlands / Dutch X-Forum”