Fabrieken en winst?
Moderators: X-Warrior B AS, Henkie
Fabrieken en winst?
Groetjes,
ik ben ophet punt gekomen dat ik eindelijk mijn eerstefabriek kan kopen. Heeft er iemand enig idee welk fabriek er een mooie winst maakt?
Ikheb zitten cijferen en volgens mijzijn er meer verlieslatende dan winstgevende bij.
Bedankt op voorhand.
CU all in space....somewhere
emme
ik ben ophet punt gekomen dat ik eindelijk mijn eerstefabriek kan kopen. Heeft er iemand enig idee welk fabriek er een mooie winst maakt?
Ikheb zitten cijferen en volgens mijzijn er meer verlieslatende dan winstgevende bij.
Bedankt op voorhand.
CU all in space....somewhere
emme
- X-Warrior B AS
- Moderator (Nederlands)
- Posts: 2967
- Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
Verliesmakende fabrieken ? Alleen als je duur koopt en goedkoop verkoopt. In de praktijk gaat dit andersom natuurlijk Inkopen zo goedkoop als het gaat, en verkopen zo duur als het kan. D'r is geen commerciele waakhond of iets dergelijks, dus maak vooral winst ten koste van anderen
Vlieg een beetje rond, tot je het idee krijgt van: "hee, zou ik hier misschien zo'n fabriek kunnen bouwen". Dan ga je rondkijken:
Stap 1: Is de gewenste fabriek te koop ?
Neem een kijkje in de dichtstbijzijnde shipyard.
Stap 2: Zijn er voldoende grondstoffen te koop in de buurt ?
Voor zaken als BoFu/Cloth Rimes en dergelijke typen geldt dat je het beste een lading trading stations in de buurt kan hebben om ze te kopen voor gemiddelde prijs, want fabrieken zijn nagenoeg altijd leeg. (Oftewel als je zelf zo'n fabriek draaiende kan houden is dit een potentiele winstpakker.) In de buurt houdt in maximaal ongeveer 1-2 sectors ver.
Stap 3: Is er een afzetmarkt ?
Je zult je spulletjes toch willen verkopen nadat je ze gemaakt hebt Ook hier, niet veel verder kijken dan 1 à 2 sectors.
Stap 4: Kan ik het allemaal betalen ?
De kosten zijn veel hoger dan de aaschafprijs van de fabriek op zich. Je hebt ook nodig: vervoer (een TL, kun je huren, niet echt noemenswaardig qua prijs), transporters (de grootste kostenpost - reken maar op 500.000 credits per stuk als je zuinig aan doet - in het algemeen werkt 1 transporter per benodigde grondstof goed) en startkapitaal (waarmee de fabriek zijn grondstoffen betaald, in principe hoeft dit niet bijzonder veel te zijn - meestal hou ik het op 25.000 voor een fabriek die alleen energy cells nodig heeft tot 100.000 voor grote fabrieken).
Indien bij elke stap het antwoord "ja" is, moet je het zeker doen
Vlieg een beetje rond, tot je het idee krijgt van: "hee, zou ik hier misschien zo'n fabriek kunnen bouwen". Dan ga je rondkijken:
Stap 1: Is de gewenste fabriek te koop ?
Neem een kijkje in de dichtstbijzijnde shipyard.
Stap 2: Zijn er voldoende grondstoffen te koop in de buurt ?
Voor zaken als BoFu/Cloth Rimes en dergelijke typen geldt dat je het beste een lading trading stations in de buurt kan hebben om ze te kopen voor gemiddelde prijs, want fabrieken zijn nagenoeg altijd leeg. (Oftewel als je zelf zo'n fabriek draaiende kan houden is dit een potentiele winstpakker.) In de buurt houdt in maximaal ongeveer 1-2 sectors ver.
Stap 3: Is er een afzetmarkt ?
Je zult je spulletjes toch willen verkopen nadat je ze gemaakt hebt Ook hier, niet veel verder kijken dan 1 à 2 sectors.
Stap 4: Kan ik het allemaal betalen ?
De kosten zijn veel hoger dan de aaschafprijs van de fabriek op zich. Je hebt ook nodig: vervoer (een TL, kun je huren, niet echt noemenswaardig qua prijs), transporters (de grootste kostenpost - reken maar op 500.000 credits per stuk als je zuinig aan doet - in het algemeen werkt 1 transporter per benodigde grondstof goed) en startkapitaal (waarmee de fabriek zijn grondstoffen betaald, in principe hoeft dit niet bijzonder veel te zijn - meestal hou ik het op 25.000 voor een fabriek die alleen energy cells nodig heeft tot 100.000 voor grote fabrieken).
Indien bij elke stap het antwoord "ja" is, moet je het zeker doen
Dit is misschien een interessante link http://www.egosoft.com/x2/forum/viewtopic.php?t=48371
Veel succes nog.
Veel succes nog.
- X-Warrior B AS
- Moderator (Nederlands)
- Posts: 2967
- Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31