Fabrieken en winst?

Moderators: X-Warrior B AS, Henkie

Locked
emme237
Posts: 1
Joined: Mon, 3. Nov 03, 22:58

Fabrieken en winst?

Post by emme237 » Wed, 2. Jun 04, 17:28

Groetjes,
ik ben ophet punt gekomen dat ik eindelijk mijn eerstefabriek kan kopen. Heeft er iemand enig idee welk fabriek er een mooie winst maakt?
Ikheb zitten cijferen en volgens mijzijn er meer verlieslatende dan winstgevende bij.
Bedankt op voorhand.
CU all in space....somewhere

emme

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Wed, 2. Jun 04, 19:47

Verliesmakende fabrieken ? Alleen als je duur koopt en goedkoop verkoopt. In de praktijk gaat dit andersom natuurlijk ;) Inkopen zo goedkoop als het gaat, en verkopen zo duur als het kan. D'r is geen commerciele waakhond of iets dergelijks, dus maak vooral winst ten koste van anderen :D

Vlieg een beetje rond, tot je het idee krijgt van: "hee, zou ik hier misschien zo'n fabriek kunnen bouwen". Dan ga je rondkijken:

Stap 1: Is de gewenste fabriek te koop ?
Neem een kijkje in de dichtstbijzijnde shipyard.

Stap 2: Zijn er voldoende grondstoffen te koop in de buurt ?
Voor zaken als BoFu/Cloth Rimes en dergelijke typen geldt dat je het beste een lading trading stations in de buurt kan hebben om ze te kopen voor gemiddelde prijs, want fabrieken zijn nagenoeg altijd leeg. (Oftewel als je zelf zo'n fabriek draaiende kan houden is dit een potentiele winstpakker.) In de buurt houdt in maximaal ongeveer 1-2 sectors ver.

Stap 3: Is er een afzetmarkt ?
Je zult je spulletjes toch willen verkopen nadat je ze gemaakt hebt :) Ook hier, niet veel verder kijken dan 1 à 2 sectors.

Stap 4: Kan ik het allemaal betalen ?
De kosten zijn veel hoger dan de aaschafprijs van de fabriek op zich. Je hebt ook nodig: vervoer (een TL, kun je huren, niet echt noemenswaardig qua prijs), transporters (de grootste kostenpost - reken maar op 500.000 credits per stuk als je zuinig aan doet - in het algemeen werkt 1 transporter per benodigde grondstof goed) en startkapitaal (waarmee de fabriek zijn grondstoffen betaald, in principe hoeft dit niet bijzonder veel te zijn - meestal hou ik het op 25.000 voor een fabriek die alleen energy cells nodig heeft tot 100.000 voor grote fabrieken).

Indien bij elke stap het antwoord "ja" is, moet je het zeker doen :)

User avatar
luna-x
Posts: 39
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x2

Post by luna-x » Wed, 2. Jun 04, 21:55

Dit is misschien een interessante link http://www.egosoft.com/x2/forum/viewtopic.php?t=48371
Veel succes nog. :thumb_up:

BigStone
Posts: 308
Joined: Sat, 7. Feb 04, 00:52
x2

Post by BigStone » Thu, 3. Jun 04, 00:11

Begin maar met Power Plants.Zijn goedkoop (Argon) en EneryCells kan je overal verkopen.
Als je eenmaal een steady inkomen hebt , kijk dan welke grondstoffen je plants nodig hebben: ga deze dan fabriceren !


Veel plezier en ... may profit go with you

Blueman
Posts: 715
Joined: Sat, 24. Apr 04, 09:09
x3tc

Post by Blueman » Mon, 14. Jun 04, 20:37

tip:

-.koop solor power plant en plaats hem in:

1. Red ligth (heb ik er 2)
2. kingdom end (Tip:koop hem wel bij de argon,goedkoper)...


en dat zijn wel de 2 beste plekken voor Spp...

suc6 ermee!

raptor18
Posts: 31
Joined: Fri, 7. Dec 07, 16:14

Post by raptor18 » Mon, 10. Dec 07, 02:49

het lukt me niet om tl's te huren voor mijn stations.
hoe moet ik dat doen? want ik zie de optie niet.

User avatar
X-Warrior B AS
Moderator (Nederlands)
Moderator (Nederlands)
Posts: 2967
Joined: Wed, 6. Nov 02, 20:31
x3tc

Post by X-Warrior B AS » Tue, 11. Dec 07, 18:54

Drie en een half jaar oud maar liefst.

*zucht*

Had je makkelijk een nieuwe topic voor kunnen openen...

Locked

Return to “Nederlands / Dutch X-Forum”